De gemeente Groningen is solidair met mensen op de vlucht en regelt dan ook graag humane permanente opvang. De gemeente heeft het voornemen om vanaf 2025 ongeveer 1.000 asielzoekers permanent op te vangen. Deze aantallen passen binnen de gemaakte afspraken tussen de Groninger gemeenten en het Rijk.
Naast de Sint Petersburgweg, die plek biedt aan 600 asielzoekers, heeft de gemeente ook locatie Eemsgolaan 7 in beeld als permanente opvanglocatie voor vluchtelingen die in afwachting zijn van een besluit op hun asielaanvraag of die een status hebben.
De gemeente heeft besloten de tijd te nemen en zorgvuldigheid voorop te stellen.
- Het reguliere vergunningenproces wordt gevolgd, inclusief alle bijbehorende procedures.
- Samen met het COA is een integraal veiligheidsplan opgesteld met aandacht voor aanpakken en voorkomen van incidenten. Een vertegenwoordiging van de wijk en omwonenden is hierbij betrokken.
- De gemeente laat Bureau Beke onderzoek doen naar veiligheidsaspecten in de buurt.
- Na 6 maanden opening wordt de tijdelijke noodopvang in de Eemsgolaan 7 geëvalueerd.
Vóór de ingebruikname van Eemsgolaan 7 als permanente opvang start de gemeente een participatieproces waarin – binnen vooraf opgestelde kaders door de gemeente – iedereen die zich betrokken voelt kan meebeslissen over de voor hen van belang zijnde aspecten in de buurt. Op dinsdag 20 november 2024 heeft het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Groningen deze kaders vastgesteld.
Centrale Vraag
Wat is er nodig om ervoor te zorgen dat iedereen op en rond de huisvestingslocatie Eemsgolaan 7 prettig, leefbaar, veilig en gezond met elkaar kan samenleven?
Kaders
- Eemsgolaan 7 wordt na een jaar noodopvang ingezet als regulier AZC voor maximaal 300 asielzoekers voor de duur van 9 jaar;
- De gemeente Groningen sluit een bestuursovereenkomst af met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA);
- Het COA voert op basis van wetgeving en eerder gemaakte afspraken de opvang en huisvesting van de vluchtelingen uit;
- Geldende wet- en regelgeving;
- Dynamisch veiligheidsplan gemeente Groningen - COA, die als voorschrift aan de vergunning is verbonden;
- Na een half jaar noodopvang vindt er een evaluatie plaats;
- Het gebruik van cameratoezicht is verbonden aan strikt juridische kaders, het dient in overeenstemming te zijn met de Gemeentewet en Verordening Cameratoezicht gemeente Groningen. Op voorhand wordt niet voldaan aan de kaders en voorwaarden voor de toepassing van gemeentelijk cameratoezicht en daarom is cameratoezicht niet toegestaan;
- Voor de uitvoering van de genomen besluiten op de Plandag stelt de gemeente Groningen een budget beschikbaar van maximaal 20.000,- euro.
De gemeente Groningen nodigt iedereen die zich betrokken voelt uit om met plannen, ideeën en concrete voorstellen/activiteiten te komen om invulling te geven aan (groen) voorzieningen, integratie, sociale veiligheid of anderszins. Zolang het maar past binnen de vooropgestelde kaders. De uitkomsten van de risicoanalyse van Bureau Beke kunnen hier ook bij betrokken worden.
Aanvullende informatie
Het participatieproces vindt plaats volgens de methode van De Nieuwe Route en bestaat uit drie delen: voorbereiding, Plandag, uitwerking.
- Voorbereiding – iedereen die zich betrokken voelt kan zich via deze webpagina aanmelden voor een Voorbereidend Gesprek. In dit gesprek wordt het proces uitgelegd en hoe je als deelnemer goed voorbereid kunt meedoen aan de Plandag. Dit Voorbereidend Gesprek is noodzakelijk voor deelname aan de Plandag omdat daar daadwerkelijk besluiten worden genomen. Voorbereidende gesprekken vinden plaats van december 2024 tot en met maart 2025.
- Plandag – op zaterdag 5 april 2025 komen alle betrokkenen samen om afspraken te maken en om – binnen de kaders van de gemeente – besluiten te nemen.
- Uitwerking – in deze periode worden afspraken en besluiten van de Plandag verder uitgewerkt door werkgroepen en de gemeente.
Eerste Voorbereidende Gesprek
Bezoek de website van gemeente Groningen voor meer achtergrondinformatie.